top of page
  • Foto van schrijverKarin

Begrijp je leden beter met behulp van segmentatie

Een ledenadminstratie bevat veel gegevens waar potentieel ook veel informatie uit gehaald kan worden. Door de leden in te delen in segmenten op basis van gemeenschappelijke kenmerken, behoeften of voorkeuren kan deze informatie bruikbaar gemaakt worden. Door segmentatie te gebruiken op je ledenadministratie kun je je leden beter bedienen en meer informatie uit je ledenadministratie halen.

In deze blog bespreken we de voordelen.


Nadat de leden ingedeeld zijn in segmenten kun je makkelijker overzichtelijk krijgen welke leden voor de organisatie interessant zijn. Vervolgens kun je met data-analyse de gegevens verwerken, analyseren en visualiseren van gegevens om inzicht te krijgen in jouw ledenbestand.


Door segmentatie te gebruiken kun je ook voordeel halen met personalisatie. Je kunt je leden voorzien van op maat gemaakt inhoud, mailingen en aanbiedingen op basis van hun individuele kenmerken of feedback. Deze acties kunnen de loyaliteit en tevredenheid verhogen en daarbij ook weer de mond-op-mond reclame stimuleren. Ook het sturen van enquêtes kan een stuk gerichter.





Leden kun je indelen op bijvoorbeeld, adres, abonnement, soorten diensten en soort lid. Probeer segmenten te maken met de informatie die al beschikbaar is. Op die manier is de informatie het meest betrouwbaar. Op het moment dat leden extra informatie moeten verstrekken die nog niet beschikbaar was, wordt de informatie minder betrouwbaar door dat er informatie ontbreekt of onzorgvuldig is ingevuld.


Binnen Korèn kun je ook gebruik maken van segmenten. Deze kun je zelf aanmaken en zijn vervolgens gemeenschappelijk of persoonlijk te gebruiken. Na het definiëren van de groepen kun je deze gebruiken bij het zoeken naar relaties, het maken van rapportages en het versturen van mailingen.


Samenvattend kunnen we stellen dat segmentatie een krachtig hulpmiddel is voor ledenorganisaties om hun werking te optimaliseren en hun ledenervaring te verbeteren.

Ledenorganisaties die dit omarmen en er wendbaar mee omgaan, zullen beter in staat zijn om zich aan te passen aan de veranderende behoeften en verwachtingen van hun leden, en om hun missie en doelen te bereiken.


ความคิดเห็น


bottom of page