• Karin

5 Tips voor ledenbehoud tijdens corona

Bijgewerkt: apr 7

Deze periode vraagt veel van ons allemaal. Ook ledenorganisaties moeten allerlei aanpassingen doen om open te mogen blijven. Veel verenigingsactiviteiten liggen stil door alle beperkingen op bijeenkomsten. Dit zorgt voor een flinke uitdaging, want hoe hou je contact met je leden en zorg je er voor dat ze zich nog gezien voelen.

In dit artikel geef ik wat tips zodat je straks met je leden een vliegende start kunt maken als het weer kan.





Contact houden is fijn en hoeft ook niet zo of uitgebreid te zijn. Iedereen heeft er behoefte aan en we voelen het gemis steeds meer naarmate de crisis langer duurt. Onderzoek over de sociale effecten na een eerder pandemie, die van de spaanse griep, heeft uitgewezen dat mensen na de pandemie extra veel behoefte hadden aan sociale contact. Laat dat nou juist iets zijn wat ledenorganisaties heel goed kunnen regelen. Hierbij wat tips om contact te houden.


Tip 1:

Stuur een nieuwsbrief waarmee je laat weten waar je mee bezig bent. Ook als je leden daar nu nog niet direct van kunnen profiteren, laat je zo zien dat je nog bestaat. Een mailing met een foto van die oh zo gezellige activiteit kan je vrijwilligers clubleden al een blij gevoel geven. Foto’s zijn vaak belangrijker dan het verhaal zelf.


Tip 2: Stuur een berichtje bij verjaardagen.

Die verjaardagen zijn nu al zo saai dus ieder berichtje is welkom. In onze ledensoftware kun je leden die binnenkort jarig zijn makkelijk filteren bij het maken van een mailing.








Tip 3: Probeer met behulp van je sponsoren een kortingsbon te regelen. Ook winkels moeten nu op een andere manier hun klanten bereiken nu de mogelijkheid om te winkelen beperkt is. Door jouw leden een kortingsbon aan te bieden krijgen ze wat extra’s voor hun lidmaatschap en krijgt je sponsor misschien wat extra klandizie.


Tip 4: Er zullen altijd leden zijn die opzeggen. De reden dat ze opzeggen kan in deze periode wel wat anders zijn dan normaal. Het feit dat er minder bijeenkomsten zijn kan ervoor zorgen dat het lid zijn geld graag ergens anders aan wil uitgeven. Als de bijeenkomsten weer worden opgestart valt er weer genoeg te beleven en kan het zijn dat je leden er weer zin in krijgen. Vraag daarom of je leden die opzeggen nog wel mag informeren over nieuwe activiteiten zodra deze stille periode weer over is. Wie weet heb je je klant straks weer gewoon terug 😀.


Tip 5: Vergeet tenslotte de vrijwilligers niet.

Vrijwilligers zijn voor iedere ledenorganisatie

onmisbaar en verdienen aandacht. Zij kennen de organisatie vaak heel goed en willen vast wel meedenken. Maak hier gebruik van.




Hopelijk heb iets aan de bovenstaande tips. Laten we hopen dat alle activiteiten weer snel van start gaan en je er weer helemaal kunt zijn voor jouw leden.