Waarin onderscheidt KorènCRM zich? AVG/GDPR functionaliteit (Deel 7)

AVG GDPR.png

Hoe onderscheidt KorènCRM zich van andere ledenadministratie software? In deze 10-delige serie geven we inzicht in de unieke mix van modules een functies waarmee KorènCRM misschien wel de juiste match is voor jouw organisatie. De afzonderlijke functies zijn wellicht niet ieder uniek maar de mix aan functionaliteiten in een standaard softwarepakket is dat wel.

KorènCRM is AVG proof software. Je kunt met de software aan de rechten van betrokkenen voldoen doormiddel van functies tbv recht op vergetelheid, recht op inzage, recht op dataportabiliteit, recht op correctie en meer. Ook kun je een bewaartermijn instellen voor gegevens en krijg je daarmee een reminder om gegevens tijdig te verwijderen zodat je eenvoudig kunt voldoen aan wat er in je privacy statement staat.

Autorisaties
Met ons autorisatiestructuur kun je ervoor zorgen dat gebruikers(groepen) alleen toegang krijgen tot gegevens waartoe ze bevoegd zijn om die in te zien en processen waartoe ze bevoegd zijn om die uit te voeren. De software waarschuwt ook bij het toekennen van kritieke permissies en geeft voorbeelden van wat een gebruiker met een dergelijke permissies zou kunnen doen. Zo kun je een goede afwegingen maken hierin ook als het gaat om het inzien van bijzondere persoonsgegevens.

Waarin onderscheidt KorènCRM zich? Zorg software (Deel 6)

 Zorg crm

Hoe onderscheidt KorènCRM zich van andere ledenadministratie software? In deze 10-delige serie geven we inzicht in de unieke mix van modules een functies waarmee KorènCRM misschien wel de juiste match is voor jouw organisatie. De afzonderlijke functies zijn wellicht niet ieder uniek maar de mix aan functionaliteiten in een standaard softwarepakket is dat wel.

Naast een CRM voor ledenadministraties is KorènCRM ook zeer geschikt als CRM voor de zorg. Met veel ervaring in de zorg en zorg specifieke oplossingen kan Korèn het verbindingstuk vormen in jouw zorgorganisatie. Dit zijn 10 redenen waarom zorgorganisaties kiezen voor KorènCRM:

  1. KorènCRM is uitermate goed ingericht voor zorg. Onze Alarm module is bijvoorbeeld uniek en helpt je overzicht te houden over alle administratie rondom personenalarmering. Koppelingen met o.a. Vecozo, Nedap en SBV-Z zijn ook beschikbaar.
  2. Door ons AVG proof autorisatiesysteem is het mogelijk om bepaalde gedeeltes in de software, bijvoorbeeld het cliëntdossier, goed af te schermen voor groepen gebruikers. 
  3. Rechten van betrokkenen zijn gewaarborgd in KorènCRM. Je kunt heel eenvoudig aan een dataportabiliteitsverzoek, recht op inzage of recht op vergetelheid voldoen.
  4. Voor ledenservices in de zorg worden onze servicemodules (voor het bemiddelen van comfortdiensten) en cursusmodules (naast cursussen ook geschikt voor uitjes) veelvuldig ingezet. 
  5. Met onze API kunnen we een koppeling maken met de website en hiermee bijvoorbeeld het aanmeldproces van nieuwe leden/clienten en het afnemen van diensten digitaliseren. 
  6. Met onze consultants kunnen we meedenken in het stroomlijnen van het klantcontactproces om te zorgen dat je meer klanttevredenheid kunt creeeren door snelle, beter en accurater te reageren in je communicatie. 
  7. Korèn Mobile, de mobiele read-only versie van KorènCRM kan gebruikt worden in thuiszorgwinkels om te zien of iemand lid is en daardoor recht heeft op korting simpelweg door het invullen van de Kixcode.
  8. Two way authentication bij inloggen. Ook zijn er login monitoring tools beschikbaar.
  9. Onze Zorgbureau module is bij uitstek geschikt voor het bemiddelen van ZZP'ers in de zorg/huishoudelijke hulp, iets dat steeds meer voorkomt in de zorg.
  10. Security is voor ons een serieuze zaak. Persoonsgegevens worden op goed beveiligde servers (NEN 7510, ISO 27001, ISO 9001 enz.) in Nederland opgeslagen.

Waarin onderscheidt KorènCRM zich? Ledenportal of API koppeling (Deel 5)

Webapp en API.png

Hoe onderscheidt KorènCRM zich van andere ledenadministratie software? In deze 10-delige serie geven we inzicht in de unieke mix van modules een functies waarmee KorènCRM misschien wel de juiste match is voor jouw organisatie. De afzonderlijke functies zijn wellicht niet ieder uniek maar de mix aan functionaliteiten in een standaard softwarepakket is dat wel.

In dit vijfde deel van de serie gaan we in op de twee opties die je hebt als het gaat om het creëren van een ledenportal. Onze standaard ledenportal en de mogelijkheid om je website te koppelen aan KorènCRM via onze API.

Leden portal
Als klant van Korèn heb je gratis de beschikking over onze standaard leden portal. Dit is webapp wat neerkomt op een responsive mobile first website met talloze opties voor interactie met je leden. Hier een lijst met de belangrijkste features:

  • CMS in KorènCRM zelf. Je kunt de visuele en tekstuele content van de webapp aanpassen in onze CRM.
  • Je kunt zowel kleuren aanpassen en je logo toevoegen om een eigen feel te geven aan de webapp,
  • Bestaande relaties en leden kunnen hun gegevens met een unieke code ontsluiten.
  • Nieuwe relaties en leden kunnen zich registreren.
  • Relaties die zich aanmelden als nieuw maar al in de database zitten worden gematcht.
  • Slimme aanmeldformulier voorkomt veel voorkomende invoer fouten en daarmee database vervuiling (bijv. ingevuld 'Van Den Berg' zal automatisch in 'van den Berg' veranderen en je kunt op meerdere manieren een geboortedatum invullen want de software begrijpt wat je invoert.
  • Alle aanvragen komt in een filter terecht en je kunt deze accepteren of weigeren met de druk op een knop. 
  • Bij gebruik van de servicemodule kunnen leden dienst afnemen.
  • Bij gebruik van de cursusmodule is je actuele cursusagenda zichtbaar en kunnen cursisten zich aanmelden ervoor.
  • Je kiest zelf welke diensten en cursussen je wel of niet zichtbaar (en eventueel wel/niet aanvraagbaar) laat zijn online.

API

Via de API heb je natuurlijk de bovenstaande opties maar kun je ook natuurlijk voor een eigen inrichting kiezen omdat het dan om je eigen custom website gaat. We kunnen ism onze partners ook het hele traject op ons nemen rondom de ontwikkeling van een nieuwe website. Het handige hiervan is dat je 1 aanspreekpunt hebt. We kunnen ook de projectleiding in onze handen nemen. Neem contact op met ons om de mogelijkheden door te nemen. 

Waarin onderscheidt KorènCRM zich? Standaard software oplossing maar aanpassingen zijn mogelijk (Deel 4)

Standaard software oplossing maar aanpassingen zijn mogelijk.png

Hoe onderscheidt KorènCRM zich van andere ledenadministratie software? In deze 10-delige serie geven we inzicht in de unieke mix van modules een functies waarmee KorènCRM misschien wel de juiste match is voor jouw organisatie. De afzonderlijke functies zijn wellicht niet ieder uniek maar de mix aan functionaliteiten in een standaard softwarepakket is dat wel.

KorènCRM is standaard online software. Dit betekent dat het programma er voor iedere klant (afhankelijk van de gebruikte modules) er hetzelfde uit ziet en hetzelfde functioneert. In het kort zijn dit enkele van de grootste voordelen van standaard software:

  • De software is stabieler, veiliger en betrouwbaarder omdat meerdere klanten gebruikmaken hetzelfde pakket. Zo komen bugs en tekortkomingen eerder aan het licht en worden deze sneller en directer aangepakt.
  • Er zijn regelmatig updates ter verbetering van de software en deze zijn inbegrepen in de prijs.
  • Standaard software is over het algemeen goedkoper en "kant en klaar" voor gebruik.

De grootste nadelen van standaard software zijn dat een organisatie vaak hun processen (deels) moet aanpassen aan de software en niet andersom, dit kan veel omschakeling vergen in een organisatie. Daarnaast kan zijn veel standaardsoftwarepakketten geschikt voor slechts een beperkte takenpakket.

Hoewel KorènCRM een standaardoplossing is het in tegenstelling tot veel standaardpakketten wel mogelijk om maatwerk toe te voegen. Wel kijken we hier eerlijkheidshalve kritisch naar en conformeren een dergelijke oplossing altijd wel aan de wijze waarop onze software werkt (qua layout, terminologie en proces) zodat het consistent blijft. Uit onze ervaring denken we graag mee in processen om tot de best mogelijke oplossing te komen. 

Waarin onderscheidt KorènCRM zich? Ledenpas direct afdrukken (Deel 3)

Ledenpas direct afdrukken.png

Hoe onderscheidt KorènCRM zich van andere ledenadministratie software? In deze 10-delige serie geven we inzicht in de unieke mix van modules een functies waarmee KorènCRM misschien wel de juiste match is voor jouw organisatie. De afzonderlijke functies zijn wellicht niet ieder uniek maar de mix aan functionaliteiten in een standaard softwarepakket is dat wel.

Hoe wel we steeds meer zaken digitaliseren is een ledenpas nog steeds relevant voor ledenorganisaties. Er is een speciale mailingpas functie om in bulk passen te versturen vanuit KorènCRM.

Vanuit KorènCRM is het daarnaast mogelijk om direct een pas af te drukken als je over een pasjes printer beschikt. Ook kun je een bestand naar de drukker opsturen om te laten printen.

Stel dat een lid zijn of haar pas verliest dan kun je deze direct uitprinten en per post opsturen. Zo kun je dit proces snel afhandelen zonder dat er al te veel tijd tussen zit. Klant heeft snel zijn of haar pas terug en jij kunt dergelijke verzoeken snel verwerken, iedereen tevreden!

 

 

Waarin onderscheidt KorènCRM zich? Servicedienst bemiddeling (Deel 2)

Waarin onderscheidt KorènCRM zich_servicediensten.png

Hoe onderscheidt KorènCRM zich van andere ledenadministratie software? In deze 10-delige serie geven we inzicht in de unieke mix van modules een functies waarmee KorènCRM misschien wel de juiste match is voor jouw organisatie. De afzonderlijke functies zijn wellicht niet ieder uniek maar de mix aan functionaliteiten in een standaard softwarepakket is dat wel.

Naast het beheren van je leden wil je ze ook van allerlei voordelen laten genieten met korting. Voor organisaties die diensten aanbieden aan hun leden met eigen middelen of via partners is de servicedienst module een uitkomst. 

Een lid vraagt telefonisch of bijv. via onze gratis leden webapp WerktVoorMij digitaal een dienst aan (dit kan ook via je eigen website als je gebruik maakt van onze API). Eventueel kun je vragen stellen om aan meer info over de aanvraag te komen. Als de aanvraag binnenkomt krijg je als backoffice gebruiker een notificatie en kun je een match maken. Als je gebruik maakt van de regio functie sorteert de software automatisch dienstverleners uit de regio voor aan je en selecteer je simpelweg de gewenste dienstverlener uit de corresponderende regio. Je kunt via standaard mailsjablonen met samenvoegvelden om de mail te personaliseren met een druk op de knop mails naar klant en dienstverlener sturen om ze te matchen (dit is afhankelijk van je eigen proces, het mag uiteraard ook per brief gaan of een andere wijze). 

Meer features van de servicedienstmodule:

  • Keuze om bij een digitale aanvraag door te gaan met de volgende aanvraag of naar het detailscherm van de bemiddeling door te gaan. Qua workflow zijn er meerdere opties.
  • Custom kenmerken instellen per servicedienst zodat je de "stijl/specialismes/smaak" per dienstverlener kan zien. Zo kun je accurater een match maken tussen klant en dienstverlener. 
  • Diverse rapportages waaronder data per servicedienst, dienstverlener of per klant maar ook per woonplaats of leeftijd enz.

Neem contact met ons op als je interesse hebt in KorènCRM. We helpen je graag verder.


     

Waarin onderscheidt KorènCRM zich? Abonnementen + prijscomponenten (Deel 1)

Waarin onderscheidt KorènCRM zich (1).png

Hoe onderscheidt KorènCRM zich van andere ledenadministratie software? In deze 10-delige serie geven we inzicht in de unieke mix van modules een functies waarmee KorènCRM misschien wel de juiste match is voor jouw organisatie. De afzonderlijke functies zijn wellicht niet ieder uniek maar de mix aan functionaliteiten in een standaard softwarepakket is dat wel.

In dit eerste deel gaan we in op de wijze waarop abonnementen werken in KorènCRM. We lichten hierin de prijscomponenten functie uit omdat dit in de praktijk een zeer gewenste functie is voor ledenbeheer software.

Prijscomponenten
Deze functie is handig omdat je een richtprijs van een abonnement kunt instellen maar ook de bijbehorende prijscomponenten. Deze zouden bijvoorbeeld kunnen bestaan uit een special medewerkerskorting, 65+ korting of juist een toeslag voor het betalen met iDEAL, noem het maar op. Ook kun je iemand als tegemoetkoming een ad-hoc korting geven op het abonnement. Bij het toekennen van een abonnement kun je hierin zelf keuzes maken op basis van je ingestelde prijscomponenten. Het kan zijn dat een lid voor meerdere prijscomponenten in aanmerking komt. 

Voorbeeld: 

Basis abonnement: 25 euro

Prijscomponenten:
Korting incasso:  - 1 euro
Medewerkerskorting: - 3 euro
Toeslag iDEAL: + 1 euro

Voor een medewerker die via iDEAL wil betalen wordt het abonnement als volgt berekent: 25 - 3 + 1 = 23 euro.

Hier een aantal andere punten die interessant zijn voor jou als ledenorganisatie:

  • Onbeperkt abonnementen toe kennen. Je kunt zoveel abonnementen toekennen als je wilt voor verschillende groepen. 
  • Je kunt abonnementen koppelen aan aan aparte bedrijven met aparte financiële instellingen (en eigen factuurcodes en btw tarieven eventueel). Het is dus mogelijk om bijvoorbeeld meerdere gefuseerde ledenverenigingen hun eigen abonnement te laten behouden met eigen financiële instellingen. Let hierbij altijd op of je privacy verklaring hierbij voldoet en hoe dit juridisch in elkaar steekt. 
  • Je leden kunnen hun facturen betalen via incasso, iDEAL of factuur op eigen initiatief.
  • De software maakt incasso bankbestanden aan in de volgende formatten: MT940, CAMT en CAMT.053.
  • Je kunt ervoor kiezen om je debiteurenbeheer in KorènCRM te doen en herinneringen te versturen wanneer nodig. Je kunt op basis van geimporteerde bankbestanden de status van een factuur zien. 

Heb je vragen over KorènCRM? Mail dan naar info@koren.nl en we helpen je graag verder.

Waarin onderscheid KorenCRM zich op leden gebied (serie)

watonderscheidtkorencrm.png

Hoe onderscheidt KorènCRM zich van andere ledenadministratie software? In deze 10-delige serie geven we inzicht in de unieke mix van modules een functies waarmee KorènCRM misschien wel de juiste match is voor jouw organisatie. De afzonderlijke functies zijn wellicht niet ieder uniek maar de mix aan functionaliteiten in een standaard softwarepakket is dat wel.

  1. Abonnementen & Prijscomponenten

  2. Servicedienst bemiddeling

  3. Ledenpas direct afdrukken

  4. Standaard software maar aanpassingen zijn mogelijk

  5. Ledenportal of API koppeling

  6. Zorg software

  7. AVG/GDPR functionaliteit

  8. Cursussen & activiteiten organiseren

  9. Korèn Mobile

  10. CRM functionaliteit

Een secure workflow

 Secure processen met ledenadministratie software

Vaak denken mensen bij automatisering in de eerste plaats aan het sneller maken van processen, wat zeker een belangrijk deel hiervan is. Een tweede even belangrijke reden om te automatiseren is het secuurder maken van je processen. Om dit te illustreren zijn hier 6 praktische voorbeelden van hoe we je processen secuurder maken in KorènCRM.

  1. Wanneer je een factuurrun gaat draaien dan ben je verplicht om altijd eerst een testrun te draaien voordat je een productierun gaat draaien. De testrun geeft aan als er gegevens zijn die niet kloppen bijv. ontbrekende IBAN nummers of adresgegevens enz. Vervolgens kun je er zelf voor kiezen om de run door te zetten of eerst de fouten te corrigeren. Vanzelfsprekend gaan relaties waarbij er fouten zijn gevonden niet mee in de factuurrun.
     
  2. Wanneer een relatie op inactief gezet is moet je een reden van afmelding selecteren (deze kun je zelf instellen). Zodoende heb je accurate managementgegevens als het om reden van afmelding gaat en hoef je dit niet naderhand uit te gaan zoeken.
     
  3. Een klant vraagt via de ledenapp (of website) een dienst aan. Er is echter net daarvoor door dezelfde klant een adreswijziging doorgegeven via dezelfde portal. De software blokkeert (je krijgt een melding) de afhandeling van de serviceaanvraag totdat je de adreswijziging hebt bevestigd (met een druk op de knop). Dit is per ontwerp zodat je niet per abuis de dienstverlener naar het verkeerde adres stuurt.
     
  4. Je kunt een bewaartermijn invoeren. De software stuurt je dan een reminder om inactieve relaties te verwijderen. Dit kun je in bulk doen in twee klikken.
     
  5. Je kunt bij een relatie een waarschuwing invoeren (bijv. als het wanbetaler is). Deze waarschuwing is altijd bij deze relatie zichtbaar in alle modules zodat gebruikers in deze modules ook weten dat er meer aan de hand is met deze relatie als de relatie in kwestie contact opneemt.
     
  6. In onze Zorgbureau module ontstaan er wel eens conflicten tijdens het plannen. In dat geval waarschuwt de software je dat er een conflict is tijdens het plannen en ook de aard van het conflict. Je kunt ervoor kiezen om dit conflict voorlopig te negeren of direct op te lossen. Als je het negeert dan krijg je in het conflictenscherm de mogelijkheid om het later te corrigeren. Zo voorkom je dat je tijdens het plannen steeds heen en weer moet schakelen en kun je in 1x door plannen.

Met deze stappen helpen we je om fouten te voorkomen en kunnen je processen gestroomlijnd worden. De software fungeert als een soort persoonlijke assistent die je adviseert en tips geeft.

 

 

 

 

Servicedienst aanvraag verwerken in 3 stappen met WerktVoorMij

Als ledenorganisatie wil je je leden diensten aanbieden met korting en verzorg je wellicht ook de bemiddeling. Dat is handig voor je leden want ze kunnen op 1 plek het hele actuele servicedienst aanbod terugvinden. Dan zou het natuurlijk ook handig zijn als de diensten direct aanvraagbaar zouden zijn. Met onze gratis leden webapp WerktVoorMij kun je dit proces eenvoudigen. 

Je kunt met behulp van onze webapp WerktVoorMij een dienstaanvraag in 3 simpele stappen verwerken, de software doet de rest. Zodra iemand een een servicedienst via WerktVoorMij aanvraagt krijg je onder Actueel een melding onder submenu "App" zoals hier afgebeeld. In dit geval zijn het twee aanvragen (zie oranje vakje met aantal erin vermeld). 

Stap 1: Klik op "Servicediensten". Je krijgt vervolgens de aanvragen te zien. Klik op bewerken om de aanvraag af te gaan handelen.

 servicedienst aanvragen

Stap 2: Selecteer een uitvoerder en voeg eventueel een notitie toe voor de dienstverlener. (de software houdt rekening met regio van aanvrager en uitvoerder als je dit hebt ingesteld).

 ledenservice aanvraag via WerktVoorMij

Stap 3: Selecteer de standaard e-mail sjabloon voor klant en dienstverlener (optioneel) en klik op "Bemiddeling aanmaken" en ga door met volgende aanvraag (of kies ervoor om naar de bemiddeling op de relatiekaart van de aanvrager te gaan afhankelijk van je workflow).

Meer opties
Je kunt per servicedienst bepalen of de servicedienst te zien is op WerktVoorMij en ook of de service aanvraagbaar is. Zodoende kun je bepaalde servicediensten (tijdlijk) offline of niet aanvraagbaar maken.

Als je je website via onze API hebt gekoppeld aan KorènCRM werkt het hele bovenstaande proces identiek hieraan.

Reserveer je gratis ledenadministratie software

Gratis ledensoftware.png

We werken momenteel aan een nieuwe versie onze gratis ledenadministratie software Korèn Free. Er is veel vraag naar betaalbare (of gratis) leden software en veel organisaties werken met ontoereikende software of in excel met alle nadelen van dien. We gaan de nieuwe versie van Korèn Free eenvoudiger in gebruik maken zonderdat  alle handige functies verloren gaan. Wat kun je straks doen met de nieuweversie  Korèn Free? Als kleine vereniging/ledenorganisatie in ieder geval het volgende:

  1. Beheer je leden: hou NAW gegevens bij maar ook contactbeheer en interactie met je leden.
  2. Alle noodzakelijke financiële afhandeling: incasso runs, losse facturen + uitbreidbaar met iDeal en meer.
  3. Je data veilig op AVG conforme wijze
  4. Toegankelijkheid, je kunt overal bij je data mits je een internet verbinding hebt.

We beginnen straks eerst met een pilotfase, je kun bij het reserveren van je account alvast aangeven of je hieraan mee wilt doen. Je krijgt dan nog eerder beschikking over je gratis ledenbeheer software. Klik hieronder om je account te reserveren en geef direct aan of je ook aan de pilot wilt meedoen.

Voor organisaties die wat meer nodig hebben dan de gratis versie kan bieden zijn er straks ook betaalde upgrades mogelijk naar nog meer functionaliteiten.

AVG Tips met KorènCRM

 AVG leden software avg tools voor dataportabiliteit recht op inzage recht op vergetelheid

In KorènCRM hebben we verschillende functies voor het verwerken van AVG verzoeken. Hieronder zijn een paar tips voor het gebruik van deze functies.  

Tip 1: Recht op vergetelheid
Als je een verzoek krijgt van een betrokkene om geheel verwijderd te worden klik je in KorènCRM op de knop "AVG - Recht op vergetelheid" om iemand direct op inactief te zetten als je gebruik maakt van de AVG tool. Hiermee zorg je er gelijk voor dat deze relatie niet meer mee gaat in mailingen en factuurruns. Ook zal automatisch als reden van afmelding "Recht op vergetelheid" worden gekozen door de software. Als je niet beschikt over de AVG tool moet je relaties eerst inactief maken, dan een reden kiezen en daarna per stuk of in bulk verwijderen.

Tip 2: Bewaartermijn
Je kunt nu ook gebruik maken van een bewaartermijn functie als je gebruik maakt van onze AVG tool. Je kunt instellen wat de bewaartermijn is. Deze teller gaat lopen als je een relatie inactief maakt. 

Voorbeeld: Als het bewaartermijn is ingesteld op 30 dagen krijg je een notificatie als inactieve relaties nog niet zijn verwijderd dan. Vervolgens kun je de relaties daarna verwijderen. 

Het kan wel zijn dat je niet de autorisatie hebt om een relatie te verwijderen. In dat geval moet een bevoegd iemand dit doen. Vraag je applicatiebeheerder voor meer informatie hierover. 


Tip 3: Dataportabiliteit
Als je gebruik maakt van de AVG tool kun je eenvoudig aan een dataportabiliteit verzoek voldoen. Klik in de relatiekaart op de knop dataportabiliteit. Daarna kun je een ZIP bestand genereren met daarin een machine leesbare bestand (XML) en een Word document met alle persoonsgegevens van de betrokkene in overzichtelijke hoofdstukken ingedeeld. Daarnaast bevat het bestand ook alle dossier items (alle documenten en bestanden zoals bijvoorbeeld afbeeldingen van de relatie). 

Tip 4: Recht op Inzage
Als een betrokkene zijn of haar gegevens wilt inzien kun je op Recht op Inzage klikken. Klik op genereren en download het bestand. Open het ZIP bestand en selecteer zowel het bestand in Word als eventuele losse documenten (het dossier wordt in zijn geheel gedownload dus inclusief eventuele andere documenten die bij een relatie zijn opgeslagen). Je moet daarna op beveiligde wijze de data digitaal of fysiek versturen naar de betrokkene ter inzage. 

Tip 5: WerktVoorMij voor Recht op rectificatie en inzage
Als je gebruik maakt van onze gratis leden- en cursusapp WerktVoorMIj kun je iedere relatie haar of zijn gegevens inzien en ook bijvoorbeeld hun naam correct spellen, adres of bankrekeningnummer wijzigen. 

Let op: het kan zijn dat je van een relatie meer verwerkt dan getoond kan worden in WerktVoorMij. Maak in dat geval gebruik van de Recht op Inzage functie (zie tip 3). In WerktVoorMij kun je o.a. de volgende zaken inzien: NAW gegevens, Bankrekeningnummer, medeleden met NAW gegevens, facturen, servicedienstaanvragen en cursusinschrijvingen.

AVG special: autorisaties en functiegroepen

 avg privacy by design, autorisaties

Op 15 mei updaten we onze software met een speciale AVG update. Een belangrijk onderdeel is onze nieuwe autorisatie structuur. Dit zijn de belangrijkste zaken die we hebben aangescherpt of zelfs volledig nieuw hebben toegevoegd. 

Waarschuwing voor privacy gevoeligheid of systeem kritieke issues

Nieuw is dat er waarschuwingen gegeven worden bij permissies die toegang geven tot privacy gevoelige informatie (bijv. het in kunnen zien van een persoonlijke dossier of bankrekeningnummers) en bedrijfskritieke processen (bijv. het starten van een incassorun of een mailingbestand naar de drukker opsturen). De waarschuwing kunnen direct worden gelezen door je muis over een waarschuwingsteken te houden.
Na het samenstellen een autorisatierol maakt de software een samenvatting van wat gebruikers met deze autorisatie rol toegang toe hebben. Voorbeeld: "Deze autorisatie rol geeft toegang tot het persoonlijke dossier, het BSN enz.)".
Qua permissies kun je aangeven of een gebruiker 1) geen toegang heeft 2) alleen lezen rechten heeft of 3) mag bewerken (en dus ook verwijderen). 

Authoristatiegroepen.PNG

Onderscheid tussen functiegroepen en autorisaties

Door functiegroep en autorisaties uit elkaar te halen is het nu mogelijk om meerdere mensen in een bepaalde functiegroep te zetten maar verschillende autorisaties te geven. Hierdoor is het mogelijk om de gehele functiegroep een taak te geven intern en hoeft de teamleider bijv. niet een eigen functiegroep te hebben. Een teamleider frontoffice zit gewoon in dezelfde groep als een medewerker frontoffice maar heeft wel andere bevoegdheden en daarmee dus andere permissies. Voorheen moest de teamleider frontoffice een eigen functiegroep krijgen omdat dit direct gekoppeld was aan de gebruikersrechten. Door functie een autorisatie rol uit elkaar te halen hebben we meer mogelijkheden gecreëerd op functioneel gebied en de mogelijkheden voor het afschermen van persoonsgegevens aangescherpt.

Functiegroep.PNG

Layout: boomstructuur

Voorheen moesten applicatiebeheerders door een lange lijst scrollen om te zien welke permissies per module aan waren gezet bij een gebruikersgroep. Dit hebben we gebruiksvriendelijker gemaakt door vanuit de lange lijst met permissies een boomstructuur te maken bij het samenstellen van een autorisatie rol. Zodoende zie je sneller welke permissies een autorisatie rol verkregen heeft.

KorènCRM AVG Ready

Koren AVG Ready banner.png

Op 25 mei 2018 is het zover. De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), ook wel bekend als de GDPR (General Data Protection Regulation) vervangt dan de huidige WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens). Als software leverancier vinden we privacy belangrijk en nemen we onze verantwoordelijkheid in zowel het waarborgen van de priuvacy in de software als ook het adviseren van klanten op dit gebied.. We hebben een pagina op deze website gecreëerd waarin we uitegebreid laten zien wat wel doen op privacy gebied en welke technische en organisatorische maatregelen we nog nemen met oog op de AVG. Bekijk de pagina hier. Hieronder lichten we een paar interessante zaken uit.

AVG Tool voor dataportabiliteit en inzage

We ontwikkelen een nieuwe tool waarmee er vanuit KorènCRM een bestand kan worden gegenereerd met alle mogelijke gegevens van een relatie (inclusief dossier). Deze kun je vervolgens downloaden en zelf op een eigen (beveiligde) wijze naar de klant versturen. Het bestand zal als een ZIP bestand downloadbaar zijn met de relatiegegevens in Docx (Word) format en daarmee dus leesbaar voor de klant. Daarnaast wordt dezelfde data als XML aangeleverd (deze is computer leesbaar dus hiermee voldoe je aan de dataportabiliteit AVG eis). Lees hier over hoe de software je eenvoudig ook helpt voldoen aan het recht op vergetelheid en correctie.

UPDATE: 

Verwerkersovereenkomst

In april is onze nieuwe verwerkersovereenkomst beschikbaar. Nieuw hierin is de Data Pro Statement waarin we al onze technische en organisatorische maatregelen ter waarborging van de privacy. Voorheen was dit verweven met de bewerkersovereenkomst maar nu is het een documkent dat daar aan is gekoppeld met een uitbreiding op het gebied van de AVG vereisten. Deze verwerkersovereenkomst is conform de AVG qua inhoud en terminologie en vervangt de huidige bewerkersovereenkomst. 

Let op! Wellicht heb je al een bewerkersovereenkomst gebaseerd op de WBP. Deze is vanaf 25 mei niet meer geldig. Je moet een verwerkersovereenkomst ondertekenen met je software leverancier.

Privacy by Design & Default

We hebben verschillende Privacy by Design (PbD) en default features in de software zitten om de privacy van persoonsgegevens te waarborgen. We hebben verschillende PbD features die al aanwezig zijn in de software en een aantal die we binnenkort toevoegen. Lees daar hier meer over.

Privacy by Design (deel 6): Respect voor gebruiker privacy

Respect voor privacy.png

The right to be forgotten, the right of access to information en dataportabiliteit. zijn drie factoren waar je rekening mee moet gaan houden als het gaat om privacy. 

The right to be forgotten

Kun je iemand definitief verwijderen uit een database? Dat is de vraag die met een volmondig "ja" moet kunnen beantwoorden. De aanstormende GDPR EU wetgeving vereist dat als een betrokkene zijn of haar gegevens wil laten verwijderen je dit z.s.m. moet regelen met enkele uitzonderingen (bijv. als iemand openstaande facturen heeft staan). 
In onze software kun je relaties inactief maken en vervolgens of per stuk of in bulk (Tip: richt je proces zo in dat je dit op gezette tijden doet) alle inactieve relaties eventueel met specifieke redenen kunt verwijderen.

The right of access to information

Kun je een betrokkene inzage geven in zijn of haar gegevens? Het voorkomen dat iemand als zijn of haar gegevens wil inzien. Met ingang van de GDPR is het verplicht om iemand inzicht te verschaffen en zijn of haar gegevens. Hoe je dit doet mag je natuurlijk zelf weten. Je kunt een brief opsturen
Denk er wel aan dat iemand dus ook zijn of haar gegevens moet kunnen aanpassen. Dat gaat omslachtig worden als diegene dat via bijv. een wijzigingesformulier kan doen duie je vervolgens weer moet overtypen in je eigen database.
Wij geven alle onze klanten de mogelijkheid om gebruik te maken van een webapp waarmee relatie bijv. hun eigen NAW gegevens kunnen wijzigen.

Dataportabiliteit

Dataportabiliteit betekent dat iemand zijn of haar gegevens mag meenemen.  Dit moet je kunnen aanleveren aan de betrokkene in een voor een machine leesbare bestand. Je kunt dus niet enkel een fysieke brief met de gegevens erin opsturen of een Word bestand of pdf. Denk eerder aan een XML bestand. 
In onze software heb je de mogelijkheid om met een druk op een knop bij een relatie een ZIP bestand genereren met alle mogelijke gegevens in XML format, HTML format en als Docx. document. Deze kun je dan op een (goed beveiligde) wijze naar keuze aanleveren.

 

 

15 Gratis online tools & tips voor ledenverenigingen (deel 2)

Gratis!.png

Eerder gaven we 15 gratis tools & tips voor verenigingen en ledenorganisaties. Hier volgt deel 2 want je wilt als ledenorganisatie besparen op onnodige kosten en er zijn hierin veel kansen voor verenigingen met een laag budget.

#1 Project management tool
Freedcamp is een project amangement tool waarmee je kunt samenwerken in groepen en je projecten goed kunt monitoren. Je kunt taken toewijzen aan specfieke groep(sleden) en daarin subtaken. Je kunt je persoonlijke to do list er ook nog eens in kwijt en de Kanban feature waarmee je makkelijk taken kunt verplaatsen door ze te slepen is heel intuïtief. Monday is een concurrent die je ook gratis kunt gebruiken.

#2 Ledenapp
Maak gebruik van onze gratis ledenapp WerktVoorMij. Je leden kunnen je werk uit handen nemen als je gebruik maakt van deze webapp waarmee leden bijv. hun NAW gegevens zelf kunnen wijzigen. De webapp is gekoppeld aan KorènCRM met ledenadministratie (tot 500 relaties gratis), vraag de gratis variant inclusief webapp hier aan.
Let op: we ontwikkelen momenteel een nieuwe versie en daarom geven we op dit moment geen nieuwe omgevingen uit. Wel kun je alvast een nieuwe omgeving reserveren, dan krijg je bericht als deze beschikbaar is.

#3 Gratis foto's
Wij zijn groot fan van Unsplash! Hier kun je uit een grote database gratis foto's van hoge kwaliteit kiezen voor bijv. je website, brochure of sociale media. Je mag de plaatjes zelf aanpassen en vorozien van bijv, tekst of ze photoshoppen ook voor commericeiel doeleinden. Je hoeft de maker niet te vermelden al zal dit wel gewaardeerd worden. 

#4 Video's draaien
Iedereen maakt het mee. Je wilt een video van je laatste uitje afspelen via je laptop of PC en de videospeler werkt niet of geeft een foutmelding. VLC player is naar onze mening de beste videospeler die de minste problemen geeft. Het draait alle soorten mediabestanden af die je wilt. Download het hier

#5 Foto's editten
Je kunt gebruikmaken van GIMP om je foto's te editten als je geen budget hebt voor Photoshop. Het is niet de meest eenvoudige software om te gebruiken dus je zult er eerst aan moeten wennen. De interface is wat onoverzichtelijk maar het heeft wel veel aan functionaliteit te bieden.

#6 Gebruik een wachtwoord onthouder
Als je gebruik maakt van verschillende online tools voor je vereniging dan kan het zijn dat je veel verschillende wachtwoorden moet onthouden. LastPass is misschien wel een uitkomst voor je in dat geval. Zo hoef je al je wachtwoorden zelf niet meer te onthouden, dat doet LastPass voor je!

#7 Gratis SSL certificaat

Is je website nog niet Https beveiligd? Onderneem dan nu actie. Zeker als je een website hebt waarop leden of bezoekers (persoonlijke) informatie kunnen invoeren. Zonder beveiliging kan iedereen met kennis van zaken gewoon meelezen en is er sprake van een datalek, en dat wil je niet op je geweten hebben. Het is tegenwoordig zelfs mogelijk om een gratis SSL certificaat te verkrijgen bij bijvoorbeeld Let's Encrypt. 

#8 Hacker proof wachtwoorden
Je kunt nog zulke goede anti virus software en andere beveiligingsmaatregelen hebben maar als je slechte wachtwoorden gebruikt dan is het een kwestie van tijd tot een hacker bij je gegevens kan. Lees de blog en test je wachtwoord hier.

#9 Scanner in je broekzak
Met Camscanner kun je heel eenvoudig met je mobiele telefoon documenten inscannen en in verschillende formats (bijv. pdf of png) kunt versturen. Het werkt verbazingwekkend goed en je kunt overal ter plekke iets inscannen en bijv. een document direct delen via je online kanalen.

#10 Grote bestanden verkleinen
7-Zip is handige tool voor het comprimeren van archiefbestanden oftwel "zippen". Dat is handig als je grote bestanden wilt versturen. Behalve comprimeren met .zip, zijn er ook alternatieve bestanden mogelijk zoals .rar en .arj. Vergeet niet om je bestanden wel via een veilig medium aan te leveren indien de bestanden gevoelige gegevens bevatten (nee email is niet veilig).

#11 Sociale media centraal beheren
Als moderne ledenorganisatie is het onontkoombaar om geen sociale media te gebruiken. Als je goed overzicht wilt bewaren over al deze kanalen en/of tijd wilt besparen en vanaf 1 plek berichten wilt versturen dan kun je gebruikmaken van een sociale media hub zoals Buffer. Hiermee kun je gratis starten met een beperkt aantal geplande berichten op je sociale media kanalen. Een ander alternatief hiervoor is Social Oomph.

#12 Screen capture
Het kan soms handig zijn om een proces op je computerscherm op te nemen bijvoorbeeld als tutorial in het gebruik van je softwarepakket of je website. Hiermee kunnen andere gebruikers zien hoe

#13 Icoontjes in je eigen huisstijl
Met Iconion verander je iconen in je eigen huisstijl. Dat kan heel handig zijn voor je eigen website of het nu gaat om de facebook of twitter iconen daarop.

#14 Gratis website
Er zijn verschillende online tools om een eigen gratis website aan te maken. JouwWeb is een Nederlands alternatief hierin waarmee je gratis een website kunt creëren.  

#15 Gratis webshop
Met JouwWeb kun je ook een gratis webshop aanmaken maar een alternatief hiervoor is Simple Site. Voeg producten, omschrijvingen en betaalwijzes hier heel simpel mee toe. 
 

Privacy by Design (deel 5): Transparantie & recht op informatie

Recht.png

Deze blog maakt deel uit van een serie blogs over Privacy by Design. In deze reeks gaan we steeds kort in op 1 van de 7 principes. Het vijfde principe is "Transparantie en recht op informatie". Hier gaat het erom dat het voor de betrokkenen van een organisatie duidelijk en inzichtelijk is wat er met hun gegevens gedaan wordt. Hierin is het belangrijk dat de applicaties waar een organisatie gebruik van maakt conform zijn aan het niveau van privacy en security dat door de organisatie wordt gehanteerd. 

Het is belangrijk voor de betrokkene dat bekend is wat er gebeurt met zijn of haar gegevens. Je moet aangeven wat je gaat doen met de gegevens in duidelijke taal. Steeds meer gebruiken grote tech bedrijven bijvoorbeeld gedrag en persoonsgegevens voor profiling en geautomatiseerde besluitvorming. Aan de hand hiervan kunnen deze bedrijven gerichter advertenties plaatsen. Door de nieuwe wetgeving kunnen betrokkene weigeren om hierin mee te worden genomen. 

Recht op informatie in de praktijk

Het is belangrijk voor betrokken dat ze eenvoudig de gegevens kunnen inzien die bekend zijn bij een organisatie. Indien een betrokkene dit aanvraagt bij een organisatie moet dit eenvoudig kunnen worden toegestuurd (en nee, een printscreen per email opsturen is geen valide optie). In KorènCRM hebben we daar een veilige optie voor. Een gebruiker van de software kan een betrokkene een code toezenden in een brief waarmee de betrokkene via onze relatie webapp eenvoudig zijn of haar gegevens kan inzien. Er staat daar ook bijvoorbeeld een factuurhistorie en ook welke diensten wanneer eventueel zijn afgenomen en of er bijvoorbeeld een specifieke cursus is gevolgd door een relatie.

Privacy by Design (deel 4): Volledige functionaliteit

Functionaliteit.png

Deze blog maakt deel uit van een serie blogs over Privacy by Design. In deze reeks gaan we steeds kort in op 1 van de 7 principes. Het vierde principe is "Volledige functionaliteit". Het gaat erom valse tegenstellingen zoals security vs. privacy of functionaliteit vs privacy te vermijden.

In klare taal: ja privacy is heel belangrijk maar de gebruiker moet ook gewoon goed kunnen werken in de software. Software staat of valt bij functionaliteit. Als zaken omslachtig en hinderlijk worden of onnodig ingewikkeld zijn dan gaat er iets mis. Tegelijkertijd is privacy van heel groot belang en moet software dit op een juiste manier waarborgen zonder dat de functionaliteit verloren gaat.

In de praktijk

Een voorbeeld hiervan is het verwijderen van relaties uit de database in KorènCRM. Je kunt een relatie volledig verwijderen uit de database om te voldoen aan de Right to be Forgotten. Het is belangrijk om iemand in zijn geheel te kunnen verwijderen uit je systeem op diens verzoek.

innactief.JPG

Als gebruiker zou het enerzijds handig zijn om dat direct te kunnen doen maar als je een fout maakt is dit onherstelbaar. The best of both worlds is om een relatie direct op inactief te kunnen zetten (met 1 klik) en in een later stadium alle relaties in bulk te verwijderen. Op deze wijze kun je een fout goed maken. Maar als je een persoon op inactief zet dan weet je dat bij de eerstvolgende bulkverwijdering de gegevens verdwenen zijn en je aan je plicht hebt voldaan.

Er is dus een extra stap nodig, namelijk het definitief verwijderen van inactieve relaties maar daar tegenover staan de volgende functionele voordelen:

  • Iemand die inactief is ontvangt per direct geen facturen, mail of andere correspondentie meer wat natuurlijk wel zo klantvriendelijk is naast dat het ook wettelijk verplicht is
  • Iemand wil niet helemaal verwijderd worden maar wil alleen geen mails meer ontvangen of andere zaken. Hierdoor blijft de persoon wel nog in database maar zonder daar last van te hebben. Je moet natuurlijk altijd kritisch kijken naar hoe lang je persoonlijke gegevens opslaat.
  • Foutief op inactief gezette relaties kunnen kunnen weer op actief worden gezet. Dit is minder foutgevoelig. 

  

 the right to be forgotten

5 redenen om je ledenadministratie online te voeren

 online ledenbeheer software saas

Het is belangrijk om je ledenbeheer online doen met een SaaS programma of tenminste je Excel documenten via een cloud dienst (bijv. google drive) beheren. 

1. Toegankelijkheid

Overal en ten alle tijden toegang tot je documenten hebben. Laptop thuis vergeten is geen probleem. Dan log je gewoon ergens anders in en presto: je kunt gewoon doorwerken. Zolang je een internet verbinding hebt zit je goed!

2. Back ups

Iedereen kent het, of je hebt het meegemaakt of iemand die je kent is het overkomen. Je hebt iets opgeslagen op je harde schijf en je computer crasht. Je bent alles kwijt! Dit probleem bestaat niet als je in de cloud werkt want alles is in de cloud opgeslagen. Hooguit hetgeen waar je net mee bezig was kun je kwijt zijn. Al zou dit de enige reden zijn om online te werken het de moeite waard zijn! 

3. Samenwerken

In hetzelfde systeem tegelijkertijd werken en collaboratief relaites, documenten en meer bewerken. Dat is wat anders dan "stuur mij deze files dan bewerk ik ze en stuur ik ze terug". Dat wil je jezelf en niemand anders meer aan doen toch?

4. Wijzigingen bewaren

Met adequate leden software is er een mutatielog beschikbaar waarmee je wijzigingen in NAW gegevens kunt terugzien. Ook kun je dan zien wanneer er wijziging is gemaakt en door wie.

5. Goedkoop

Betaalbare online ledenadministratie software is al fijn. Maar het kan zelfs goedkoper dan Excel. Je kunt natuurlijk aan de slag met onze eigen gratis softwarepakket voor ledenadministratie Korèn Free. Andere relatief betaalbare online mogelijkheden zijn bijvoorbeeld: Banster, E-Boekhouden en Congressus.